HomeOntwikkeling ❱ Software prototype onmisbaar voor grip en draagvlak

Software prototype onmisbaar voor grip en draagvlak

"Een software prototype, dan gooi je toch werk weg?" Het tegenovergestelde is waar: met een software prototype kunt u juist een hoop verspilling voorkomen.

Het prototype is een ontwerpvorm en validatiemiddel tegelijk: uw prototype maakt deel uit van (of vervangt) het totale ontwerp en stelt u in staat om dat ontwerp (dus al uw aannames en ideeën) te valideren.

Door te prototypen praat u niet langer over de software in de vorm van abstracte specificaties, maar kunt u echt zien en "voelen" hoe het gaat werken, samen met geselecteerde gebruikers en de belangrijkste stakeholders.

Op deze manier maakt u gemakkelijker beslissingen en signaleert u knelpunten en verbeteringen, lang vóórdat het tijdrovende en dure ontwikkelwerk begonnen is.

  • U weet precies wat u krijgt (omdat u het al gezien en 'gevoeld' heeft).
  • U maakt stakeholders enthousiast en gebruikt hun feedback (omdat u ideeën met ze deelt vóórdat het bouwen begint).
  • De ontwikkeling verloopt snel en efficiënt (omdat veel onduidelijkheden en vragen al zijn weggenomen).

Software prototype doelen en effecten

Invloed op het project

Door uw software te prototypen vergroot u de stabiliteit en voorspelbaarheid van het project. Heel kort door de bocht heeft dat twee redenen:

  • Prototyping voorkomt dat uiterlijk, ten koste van functionaliteit, het hoogste en laatste woord krijgt in de ontwerpfase;
  • Prototyping zorgt voor vroege consensus onder stakeholders, dat maakt ze gelukkiger en zorgt voor meer draagvlak.
Ontwerpfasen | de meeste software kent maximaal drie visuele ontwerpfasen: wireframe, mockup en prototype. Een wireframe is een schetsmatige uitwerking van een scherm of feature, zonder interactiviteit en design. Een mockup is een uitwerking van zo'n schets, maar dan met design, dus zoals het er 'echt' uit gaat zien. Een prototype is een interactief product dat u echt kunt gebruiken en testen, hoewel meestal met restricties en op basis van een vaste dataset.

In onderstaand diagram ziet u de invloed van drie belangrijke ontwerpfasen op design, functie en stakeholders. Het prototype is de enige fase waarin functionaliteit, design en stakeholders optimaal de aandacht krijgen.

Software prototype

Interessant is de verticale stippellijn: tijdens de meeste projecten wordt (uiterlijk) na de Mockup fase direct gestart met bouwen. De meeste en laatste aandacht is dan uitgegaan naar het design en er zijn nog geen praktijkinzichten en -bevindingen verzameld.

Dit gaat zich tijdens de ontwikkeling 'terugbetalen' in meerwerk, extra kosten, uitloop en frustraties die grotendeels waren voorkomen door de eerste tests op een prototype te baseren.

"Is prototypen duur?"

Door te prototypen geeft u het ontwerp wat meer aandacht en dat maakt de ontwerpfase wat duurder dan zonder prototypen. Maar de korte tijd die het kost om een prototype te maken, testen en corrigeren staat in schril contrast met wat het kost om de werking van de uiteindelijke software aan te passen.

Prototyping levert geld op | er bestaan speciale tools om heel snel prototypes te maken. Het maken van een prototype is daardoor vaak een kwestie van dagen - niet te vergelijken met het bouwen van een 'eerste testversie' van het echte product, waar al snel weken in gaan zitten. Omdat een prototype vrijwel altijd inzichten oplevert waardoor u later minder (corrigerend) bouwwerk hoeft te doen, bespaart u al snel veel geld.

Met iedere beslissing die u neemt op basis van een eenvoudig prototype bespaart u mogelijk vele duizenden euro's later in het project.

Meer over software prototyping en hoe het bijdraagt aan kwaliteit en kostenbeheersing, staat in onze handleiding voor een succesvol software project.

Auteur(s): Jorrit Venema

Plan nu een strategiegesprek 

of download de handleiding "Een succesvol software project"

VAART software Kanaalweg 18G 3526KL Utrecht KvK 30187211

Home 

Contact 

Privacyverklaring