HomeOntwikkeling ❱ Maatwerk software, een nieuwe definitie van succes

Maatwerk software, een nieuwe definitie van succes

Wie het succes van een maatwerk software project nog steeds denkt te kunnen meten aan het halen van planning, budget en scope, komt bedrogen uit. Er bestaat een succesdefinitie die completer en realistischer is - en die je leidt naar betere software.

Het Amerikaanse The Standish Group doet al zo'n 25 jaar onderzoek naar de uitvoering en resultaten van maatwerk software projecten over de hele wereld.

The Standish Group is uitgever van CHAOS Report, een periodiek verslag van hun conclusies en algemeen beschouwd als een peilstok in de gemiddelde wereldwijde prestaties in maatwerk software ontwikkeling.

Het rapport toont bijvoorbeeld dit soort cijfers:

Software ontwikkeling succes

In deze cijfers is slechts 29% van alle maatwerk software projecten succesvol.

Een treurig cijfer, maar dit roept direct ook de vraag op: "wat is succesvol?".

Voor haar recente rapport paste The Standish Group haar definitie van succes aan:

"Our Traditional defnition is OnTime, OnBudget, and OnTarget. This means the project was resolved within a reasonable estimated time, stayed within budget, and contained a good number of the estimated features and functions. Our new Modern definition is OnTime, OnBudget, with a satisfactory result. This means the project was resolved within a reasonable estimated time, stayed within budget, and delivered customer and user satisfaction regardless of the original scope."
- Standish Group

Eerder werkten ze met drie succeskenmerken voor een maatwerk software project: OnTime, OnBudget en OnTarget (scope).

Maar de onderzoekers stelden regelmatig vast dat hoewel een project binnen tijd, budget en oorspronkelijke doelstelling werd opgeleverd, de gebruikers en/of klanten van de software ronduit ontevreden waren.

Stel je eens voor: je hebt vanuit de projectformulering dus keurig netjes binnen de lijntjes gekleurd, maar aan het netto resultaat heb je helemaal niets.

Hoe succesvol is je maatwerk software dan werkelijk?

Om het succes beter te kunnen beoordelen hebben ze "... and with a satisfactory result" toegevoegd, bestaand uit nog eens drie kenmerken:

  • OnGoal | resultaatdoelstelling bereikt
  • Value | waarde toegevoegd
  • Satisfaction | gebruikers/klanten zijn tevreden en omarmen het resultaat

Wat dit echt betekent

Niet het kunnen afvinken van het oorspronkelijke plan bepaalt het succes van je maatwerk software... Maar je gebruikers (waarschijnlijk je klanten) doen dat.

Wie denkt dat het vroeg betrekken van stakeholders/gebruikers een trendy agendapuntje is, think again. Het is absolute noodzaak.

En wie nog steeds denkt vooraf helemaal te kunnen uittekenen hoe de software er uiteindelijk uit moet zien, komt bedrogen uit.

Al met al is deze nieuwe succesdefinitie te herleiden naar een paar best practices bij maatwerk software projecten:

  • Laat je software een meetbare doelstelling dienen.
  • Laat je software concrete waarde voor gebruikers en/of klanten toevoegen.
  • Probeer niet alles vooraf uit te denken.
  • Betrek je gebruikers vanaf de start bij het project.

Eigenlijk niets nieuws onder de zon...

Toch?

Auteur(s): Jorrit Venema

Meer rendement uit maatwerk software met technisch advies en begeleiding. Neem contact op

Maatwerk software 

Advies & begeleiding


030 320 0450

VAART software
Kanaalweg 18-G Utrecht
KvK 30187211

Privacyverklaring

Maatwerk software advies in je mailbox: