HomeSoftware ontwikkeling ❱ Service levels en de prijs van maatwerk software

Service levels en de prijs van maatwerk software

Maatwerk software is geen product in een doos: het is een continu proces. Nadat de eerste versie klaar en in gebruik is, begint het eigenlijk pas: je bedrijf blijft in beweging en je software daardoor ook.

Om je software te laten meebewegen met je bedrijf, is goede afstemming nodig met je software partner. Voor de snelheid waarmee je wijzigingsverzoeken worden doorgevoerd, spreek je daarom servicelevels af.

Deze afspraken worden vaak ondergebracht in een aparte overeenkomst en aanvullend in rekening gebracht. Het is daarom belangrijk om dit te bespreken en de kosten mee te wegen bij je keuze voor een software maker.

Servicelevels

Servicelevels zijn de afspraken die je maakt met je leverancier over de snelheid waarmee bovenstaande situaties worden opgelost. Afspraken zoals:

  • Hoe snel worden onze wijzigingsaanvragen in behandeling genomen (responsetijd)?
  • Kan hiervan worden afgeweken (spoedaanvraag)?
    • Worden bij een spoedaanvraag aanvullende kosten gerekend?

In veel gevallen betaal je voor servicelevels een vast bedrag per maand. Het is slim om dan een (gedeeltelijke) refund af te spreken wanneer de afgesproken levels door je partner niet worden gehaald.

  • Tip: maak afspraken over het niet behalen van servicelevels.

Gerelateerde berichten