HomeSoftware ontwikkeling ❱ Garantie en de prijs van maatwerk software

Garantie en de prijs van maatwerk software

Garantiebepalingen zijn een belangrijke factor om mee te wegen als je de kosten van maatwerk software probeert in te schatten.

Behalve de kosten voor de ontwikkeling van je maatwerk software, is het verstandig om in te schatten wat het effect is van tegenvallers zoals bugs, storingen en gevolgen daarvan.

Probeer daarom behalve je primaire kosteninschatting ook antwoord te krijgen op de volgende vragen:

Garantie op bugs

  • Wat gebeurt er als de software bugs of storingen heeft?
    • Tip: spreek af hoe je bugs kunt melden, hoe je de prioriteit/impact (laag, medium, hoog) communiceert en hoe snel je leverancier meldingen in behandeling neemt.
  • Moet ik betalen voor het herstel van bugs en storingen?
    • Tip: veel ontwikkelaars laten zich per uur betalen en zullen dit niet willen. Probeer toch af te spreken dat fouten gedurende een beperkte periode, bijvoorbeeld tot x weken na release, kosteloos worden opgelost.

Aankoopgarantie

  • Wat gebeurt er als de kwaliteit van de software onder de maat is en blijft?
    • Tip: spreek van tevoren af hoe je de kwaliteit gaat meten. Bijvoorbeeld in het aantal bugs van medium+ impact (zie boven).
    • Tip: zorg dat de applicatie goede logging bevat, zodat je de werking kunt 'terugspoelen' en fouten echt kunt aantonen.
  • Kan ik in dat geval nog terug?
    • Tip: je kunt meestal wel stoppen, maar "terug" is een ander verhaal. Spreek in ieder geval af dat je bovenstaande meting al tijdens de ontwikkeling wilt uitvoeren, in test releases of gedeeltelijke opleveringen. Zorg er ook voor dat je eigenaar wordt van de broncode.

Gerelateerde berichten