Home ❱ Brainstorm & prototyping

Brainstorm & prototype

Weet je wat de meeste mensen doen, als ze een software- of automatiseringstraject starten?

Ze beginnen met opstellen van een lijst met features.

Die lijst krijgt intern vaak al snel de status van "ontwerp". En hoe dikker het ontwerp, hoe sterker iedereen het gevoel krijgt dat alles wel goed is uitgedacht.

Tot slot hoeft alleen nog maar een partij te worden gezocht "die het kan maken".

Klinkt dit een beetje bekend?

Waarom dit niet goed is

Het is ten eerste onmogelijk om software van tevoren helemaal uit te denken, omdat veel inzichten nu eenmaal pas komen als je de software in de praktijk gebruikt.

Maar daarnaast creëer je, door je project vanuit een oplossing te starten, ook je eigen tunnelvisie. En dat is iets waar je maar heel moeilijk uit komt.

Het gevolg: je houdt vast aan oplossingen die toen je het project begon, heel logisch leken. En daardoor heb je geen oog voor eventuele betere, snellere en/of goedkopere manieren om je doel te bereiken.

Hoe dan?

Als je het goed wil doen, dan blijf je zo lang mogelijk weg van twee zaken: features en techniek. Dat is moeilijk, want features en techniek vormen toch je oplossing? Dat klopt.

Maar toch heb je eerst iets anders te beantwoorden, namelijk de doelstelling van je project. De enige vraag die telt, luidt:

"Wat willen we met de software bereiken?"

Het is van groot belang dat je precies weet wat je met je software wil bereiken en wanneer je tevreden bent met het resultaat. Alleen dan kun je ook achteraf bepalen of het project geslaagd is en de investering waard was.

Start eens met een goeie interne brainstorm over jullie doelstelling. Je richt je daarbij expliciet niet op features en techniek, maar probeert waar nodig een realistisch kader aan te houden.

Wanneer de doelstellingen helder zijn, laat je een ontwerpschets maken. Soms is dat genoeg om de eerste versie te bouwen, maar meestal -bij grotere projecten- heb je veel aan een prototype.

"Een prototype, dat is toch iets dat je weggooit?"

Bij fysieke producten is dat misschien het geval, maar voor software projecten geldt het tegenovergestelde: met een software prototype kun je juist een hoop verspilling voorkomen.

Software prototyping is een lichtgewicht en goedkope manier om je idee zo snel mogelijk te verplaatsen van uit je hoofd naar in je handen.

Het is een ontwerpvorm en validatiemiddel tegelijk: je prototype maakt deel uit (of vervangt) van het totale ontwerp en stelt je in staat om dat ontwerp (dus je aannames en ideeën) te valideren.

Door te prototypen praat je niet -zoals in een tekstueel ontwerp- in abstracte specificaties over je software, maar kun je echt zien en "voelen" hoe het gaat werken, samen met geselecteerde gebruikers en je belangrijkste stakeholders.

Op deze manier maak je gemakkelijker beslissingen en signaleer je knelpunten en verbeteringen, lang vóórdat het tijdrovende en dure ontwikkelwerk begonnen is.

De voordelen van een software prototype:

  • je weet precies wat je krijgt (omdat je het al gezien en 'gevoeld' hebt);
  • je maakt stakeholders enthousiast en gebruikt hun feedback (omdat je je ideeën met ze deelt vóórdat je gaat bouwen);
  • de ontwikkeling verloopt snel en efficiënt (omdat je veel onduidelijkheden en vragen al hebt weggenomen).

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.

Software ontwikkeling | zakelijke tools op maat