Home ❱ Checklist: wanneer maatwerk?

Checklist: wanneer maatwerk?

Bedrijfssoftware op maat laten maken, het vraagt een flinke investering - niet alleen in euro's maar ook in tijd. Hoe weet je wanneer het de moeite waard is? Een checklist.

door Jorrit Jorrit

In de 15 jaar dat ik maatwerk bedrijfssoftware ontwikkel, verkocht ik veel vaker nee dan ja. Ik denk dat nee:ja zich ongeveer verhoudt als 4:1.

De meeste vragen waarmee bedrijfseigenaren, operations managers en teamleiders mij benaderen, zijn vaak namelijk prima te beantwoorden met de twee andere vormen van bedrijfssoftware: standaard proces software of doe-het-zelf.

Wanneer dan wel?

Of maatwerk een relevante oplossing is, hangt in mijn ogen af van de strategische doelstelling(en) die je hebt met je automatisering.

Er zijn drie doelstellingen waarbij maatwerk geschikt of zelfs de beste optie is. Dit zijn ze:

  • Procesmatig onderscheiden | de manier waarop jullie -intern en extern- samenwerken, communiceren of informatie verzamelen is uniek. Dit bepaalt (mede) jullie concurrentiepositie.

  • Esthetisch onderscheiden | jullie bedrijf moet extreem zichtbaar en herkenbaar zijn aan de eigen stijl. De anonieme standaard interfaces van SaaS of de inconsistente combinaties van verschillende tools zouden hier afbreuk aan doen.

  • Afhankelijkheid/bedrijfsrisico beperken | het is van belang dat jullie volledige en exclusieve zeggenschap hebben over de toekomst van je software en de data. De continuïteit van jullie processen kan niet afhankelijk zijn van het voortbestaan van een externe service.
Herken je een doelstelling? Dan is maatwerk mogelijk een oplossing. Herken je er twee of zelfs drie? Dan doe je je bedrijf misschien wel tekort als je "de maatwerk optie" niet uitvoerig verkent.

Snel meer weten?

Beschrijf je case en je ontvangt snel en vrijblijvend mijn hoog-over advies voor jouw project.

(optioneel)