Home ❱ Bedrijfssoftware, de 3 vormen

Bedrijfssoftware, de drie vormen

door Jorrit Jorrit

Onder de term 'bedrijfssoftware' valt zo'n beetje alle zakelijke software die je gebruikt voor je interne bedrijfsprocessen, zoals voorraadbeheer, inkoop en verkoop, HRM en financiële administratie.

Er zijn in de basis drie verschijningsvormen van bedrijfssoftware:

  • Standaard proces software
  • Doe-het-zelf of 'no-code'
  • Maatwerk

1. Standaard proces software

Voor de meeste algemene processen kun je tegenwoordig hele goede standaardsoftware op licentiebasis 'huren'. Je CRM en ERP pakket vallen hier bijvoorbeeld onder, maar ook marketing of e-mail tools die je gebruikt.

Voordelen: zekerheid over de kosten, gratis uitproberen, per maand opzegbaar.

Nadelen: geen eigen identiteit, geen invloed op functionaliteit en data, en voor voortbestaan afhankelijk van een derde partij of dienst.

2. Doe-het-zelf of 'no-code'

De meer unieke, 'diepe' aspecten van jullie werkwijze kun je verregaand zelf automatiseren en waarschijnlijk doe je dat ook al - bijvoorbeeld met Excel/Google Sheets, Access, Dropbox of Word. En wat dacht je van e-mail?

Of misschien ben je wel een stap verder en heb je zelf al wat moois ingericht in één van de vele no-code automateringstools.

De meeste bedrijven beginnen met zo'n 'doe-het-zelf' automatisering. Logisch, want het biedt fantastische mogelijkheden wanneer je net start of in een sterke groeifase zit.

Voordelen: flexibiliteit. Omdat je je perfecte proces nog aan het uitvinden bent, moet je je automatisering super flexibel kunnen aanpassen.

Nadelen: sterk gefragmenteerde automatisering, veel losse bestanden, tools en e-mails, foutgevoelig in gebruik en moeilijk aanpasbaar bij veranderingen.

Tip: ben je benieuwd naar de geavanceerde "doe-het-zelf" mogelijkheden? Download dit gratis e-boek met vier handige tools en tips om ze te gebruiken (het artikel gaat verder onder het formulier):

No-code en doe het zelf tools, gratis e-boek

3. Maatwerk

Is het unieke en 'diepe' deel van je werkproces redelijk gestabiliseerd, dan kan het lonen om voor dit proces een maatwerk tool of service te ontwikkelen.

Voordelen: volledige zeggenschap over esthetiek (eigen identiteit), volledige controle over functie en data, en voor het voortbestaan onafhankelijk van een derde partij of dienst.

Nadelen: maatwerk is relatief duur. En niet alleen in euro's, maar ook in tijd. Je zult vanuit jouw bedrijf veel betrokkenheid en denkkracht moeten leveren om de juiste software te ontwerpen, te testen en in gebruik te nemen.

Wanneer maatwerk?

Hoe weet je nu wanneer het de moeite waard is om maatwerk te ontwikkelen? Dat hangt vooral af van je strategische doelstelling.

Voor maatwerk zijn drie doelstellingen relevant, je vindt ze in deze checklist.